Jezelf in beeld: tekening over zelfbeeld en zelfwaardering
Je leerlingen ontdekken het verschil tussen zelfbeeld en zelfwaardering – en analyseren hun eigen zelfbeeld.
De totale duurtijd is de opdracht en de film samen.
Alle anderstalige films zijn NL ondertiteld.
Je leerlingen ontdekken het verschil tussen zelfbeeld en zelfwaardering – en analyseren hun eigen zelfbeeld.
Je leerlingen maken een filmisch zelfportret zonder zichzelf in beeld te brengen.
Praat met je klas over pesten.
De leerlingen maken een anti-pestmuur om te tonen dat ze actief tegen pesten optreden.
De leerlingen denken na over de gevolgen van pesten en cyberpesten en leren over de pestdriehoek: de pester, het slachtoffer en de omstaanders.
De leerlingen leren de online wereld en de gevaren ervan beter kennen door middel van het online spel 'Interland'.
Leerlingen analyseren situaties van cyberpesten en bedenken oplossingen waarbij ze hun inzichten visueel weergeven op papieren.
Je leerlingen verfilmen samen een moreel dilemma om het debat te openen.
Bespreek de impact van het geweld van dit conflict op het leven van kinderen.
De leerlingen reflecteren al schrijvend over hoe kinderen oorlog ervaren.
Bespreek klassikaal het Downsyndroom.
Speel met perspectieven om je leerlingen te laten ervaren welke invloed het camera standpunt heeft.
Praat met je leerlingen over de film en het thema oorlog.
Je leerlingen gaan op onderzoek over het conflict in Irak.
Bespreek aan de hand van de film verschillende manieren waarop je kan omgaan met tegenslag.
Ken jij het verschil tussen plagen, pesten, schelden of discrimineren? Deze quiz over pesten legt pestgedrag onder de loep.
Bedenk een postercampagne tegen pesten!
Via deze opdracht doe je je leerlingen nadenken over welke stappen er nodig zijn vooraleer ze een eerste keer (zoals iemand voor het eerst zoenen) beleven.
Ga met je leerlingen in gesprek over verschillende facetten van kussen.
De leerlingen gaan in gesprek over wat vrijheid en ergens thuis zijn betekent voor hen.