Klasgesprek: symboliek in film en religie
Door filmscènes te analyseren, ontdekken je meer over de symboliek van filmische ingerepen en veranderingen in het verhaal.
De totale duurtijd is de opdracht en de film samen.
Alle anderstalige films zijn NL ondertiteld.
Door filmscènes te analyseren, ontdekken je meer over de symboliek van filmische ingerepen en veranderingen in het verhaal.
Je leerlingen verzinnen wat er gebeurt na het einde van de film.
Je leerlingen ontdekken het verschil tussen zelfbeeld en zelfwaardering – en analyseren hun eigen zelfbeeld.
Je leerlingen maken een filmisch zelfportret zonder zichzelf in beeld te brengen.
Je leerlingen gaan aan de slag om van de boodschap van de film een eigen slamgedicht te maken.
Praat met je klas over pesten.
Beluister en bespreek een podcast over mentaal welzijn.
Een schrijfopdracht over mentaal welzijn en het belang hier van.
Toon je interview skills en deel de antwoorden op de vriendschapsvragen met elkaar.
Schrijf net zoals in de film een brief naar je best vriend of vriendin.
Je leerlingen gaan op zoek naar kunstenaars met een verleden in de (jeugd)criminaliteit.
Je leerlingen verfilmen samen een moreel dilemma om het debat te openen.
Creatieve opdracht waarin je leerlingen zelf een project op poten zetten om menstruatiearmoede tegen te gaan.
Dankzij een leuke quiz leren je leerlingen alles over menstruatieschaamte en menstruatiearmoede.
Bespreek de impact van het geweld van dit conflict op het leven van kinderen.
De leerlingen reflecteren al schrijvend over hoe kinderen oorlog ervaren.
Bespreek klassikaal het Downsyndroom.
Gender, geslacht, LGBTQIA+, wat? In deze voorbespreking ga je met je leerlingen in flitsgesprek over de betekenis van verschillende termen rond gender.
Met deze actieve verbindingsoefening leren je leerlingen verschillende termen rond gender en hun betekenis.
De klas denkt na over de morele dilemma's in 'Titan' en houden hier een debat over.