Methodiek
Leerdoelen en noden van leerkrachten als basis
We leggen leerdoelen aan de basis, omdat we willen tegemoetkomen aan de noden van jullie als leerkracht. Daarom hebben we niet alleen leerkrachten betrokken bij het bedenken, de opmaak van het platform en de uitwerking van de opdrachten, maar we analyseerden ook de leerplannen van zowel de verschillende scholenkoepels als van verschillende vakken. Deze analyse heeft ons geholpen om op zoek te gaan naar beeldmateriaal bij thema’s die relevant zijn voor onderwijs.
Om tegemoet te komen aan een diverse groep leerkrachten, onderwijsnetten, vakken … hebben we ervoor gekozen om opdrachten in te delen onder thema’s. Elke opdracht stipt minstens één thema aan. Als leerkracht kan je zelf beslissen onder welke leerplannen en eindtermen je een opdracht vindt passen. Hierdoor is Les in beeld geschikt voor heel wat vakken.
Bij elke opdracht werk je bovendien aan meer algemene eindtermen en onderwijsdoelen. Enkele voorbeelden:
- Bij opdrachten met een nabespreking worden leerlingen gestimuleerd te reflecteren over het eigen leerproces. (lager onderwijs: leren leren, sociale vaardigheden - secundair onderwijs: leercompetenties)
- Elke film en opdracht worden vergezeld van een inleidend gesprek over de film zelf. Hier worden leerlingen gestimuleerd te reflecteren over eigen beleving bij film als kunstvorm. (lager onderwijs: muzische vorming - secundair onderwijs: cultureel bewustzijn)
- Bij maak opdrachten worden leerlingen gestimuleerd een artistiek-creatief proces te doorlopen. (lager onderwijs: muzische vorming - secundair onderwijs: cultureel bewustzijn)
- Bij bespreek opdrachten worden leerlingen aangemoedigd om zich te informeren, beargumenteerd en constructief in dialoog te gaan over maatschappelijke thema’s. (lager onderwijs: mens en maatschappij - secundair onderwijs: burgerschap)
Competenties gelinkt aan taal zijn aan te stippen bij zo goed als elke opdracht. Leerlingen luisteren naar films en extra fragmenten, moeten tekstfragmenten lezen of zelf teksten schrijven. (lager onderwijs: Nederlands - secundair onderwijs: Nederlands, andere talen)
De JEF methodiek
Bij het maken van opdrachten vertrekken steeds vanuit de JEF methodiek en het film- en gamewijsheidsmodel.
Deze methodiek is voor JEF dé manier om film- en gamewijsheid te stimuleren. Film- en gamewijsheid benadert film in al zijn verschijningsvormen: van documentaire tot filmische games. We vertrekken steeds vanuit de filmische beeldtaal, de audiovisuele technieken, het filmproces en de thematiek van de film.
Met deze componenten werken we aan filmwijze competenties: kinderen kunnen onbevangen film proeven, actief kijken, analyseren, maken, delen, erover reflecteren en ermee experimenteren.
Zo ontwikkelen kinderen kritische, creatieve en culturele vaardigheden en groeien ze uit tot actieve burgers.