Stellingenspel over levensbeschouwelijke tradities
De denken na over het geloof, opoffering en het respecteren van verschillende levensbeschouwelijke tradities door middel van diepgaande vragen en een stellingenspel.
De totale duurtijd is de opdracht en de film samen.
Alle anderstalige films zijn NL ondertiteld.
De denken na over het geloof, opoffering en het respecteren van verschillende levensbeschouwelijke tradities door middel van diepgaande vragen en een stellingenspel.
Op basis van 3 scènes uit de film, die de veelheid van geloof en geloofsbeleving kaderen, denken leerlingen na over god, spiritualiteit en levensvragen.
De leerlingen maken een creatieve poster of moodboard over de aanwezigheid van religie in hun leven, en stellen dit voor aan de klas.
De leerlingen onderzoeken enkele religieuze elementen die aan bod komen in de film: parabel, gelijkenissen, vergeving en barmhartigheid.
Je leerlingen reflecteren over oorlogsverslaggeving.
Aan de hand van enkele vragen gaan je leerlingen op zoek naar de absolute waarheid volgens de Socratische twijfel.
Aan de hand van collages leren je leerlingen over het belang van Kerstmis.
De leerlingen ontdekken door middel van een fotozoektocht en klasbespreking de belangrijke symbolen die horen bij een Communie.
De leerlingen denken in groep na over de ervaringen en verwachtingen over de Communie.
De leerlingen bedenken en ontwerpen een nieuwe en leuke traditie dat volgens hen moet worden toegevoegd aan hun geloof.
Tijdens een uitvoerig klasgesprek dat start bij de kerstman, leren je leerlingen hoe je in iets kan geloven zonder het te zien.
De kortfilm stelt heel wat vragen over de uitdagingen binnen de samenleving. Dit verhaal is ook een eerbetoon aan de achtergebleven steden en gemeenschappen. De leerlingen reflecteren hierover aan de hand van de kortfilm.
Vormen en kleuren maken een belangrijk onderdeel uit van de kortfilm. Kleuren verschuiven mee met het verhaal. Oorlog maakt de dingen kleurloos. De leerlingen onderzoeken hoe vorm en kleur een stad/omgeving een boost kunnen geven.
De leerlingen houden een gesprek over religie en spiritualiteit, na het zien van 'Rachid'
De leerlingen schrijven een persoonlijke reflectie over hun relatie tot religie en spiritualiteit