Schrijfoefening: de keuze van Nova
Je leerlingen verzinnen wat er gebeurt na het einde van de film.
De totale duurtijd is de opdracht en de film samen.
Alle anderstalige films zijn NL ondertiteld.
Je leerlingen verzinnen wat er gebeurt na het einde van de film.
Hoe zien je leerlingen zichzelf en hoe zien anderen hen? In deze opdracht oefenen ze wat zelfbeeld is en hoe dit verschilt van hoe anderen naar hen kijken
Je leerlingen gaan aan de slag om van de boodschap van de film een eigen slamgedicht te maken.
Schrijf een brief naar de moeder van Nick over zijn gevoelens.
Een schrijfopdracht over mentaal welzijn en het belang hier van.
Schrijf net zoals in de film een brief naar je best vriend of vriendin.
De leerlingen maken gedichten en tekeningen om iemand als Tanans welkom te heten.
De leerlingen schrijven een brief aan zichzelf waarin ze hun dromen en ambities beschrijven. Daarna wordt dit klassikaal besproken.
De leerlingen reflecteren al schrijvend over hoe kinderen oorlog ervaren.
De leerlingen interviewen elkaar en komen te weten hoe verschillend ze zijn van elkaar.
De leerlingen schrijven in duo's een Kindertelefoon-dialoog.
De leerlingen schrijven een brief aan hun toekomstige zelf. Wat willen ze tegen zichzelf zeggen over verwachtingen en prestatiedruk?
Aan de hand van enkele vragen gaan je leerlingen op zoek naar de absolute waarheid volgens de Socratische twijfel.
Wie zijn de personages uit een fabel? Wat zijn hun problemen? En wat is de boodschap? Je leerlingen ontdekken het al tekenend.
Luchtige schrijfopdracht, waarin leerlingen personages de liefde laten verklaren.
Verbindende klasopdracht over verliefdheid.
Het is niet altijd makkelijk om over je gevoelens te praten. In deze opdracht oefenen je leerlingen welke manieren ze moeilijk of makkelijk vinden.
De hartsrubriek is een vaste waarde in kranten of tijdschriften. Je leerlingen geven andere jongeren advies.
Je leerlingen schrijven een brief aan hun beste vriend.
Verzin een duivels verhaal om je vrienden te misleiden