Schrijfopdracht: kind in de oorlog
De leerlingen reflecteren al schrijvend over hoe kinderen oorlog ervaren.
De totale duurtijd is de opdracht en de film samen.
Alle anderstalige films zijn NL ondertiteld.
De leerlingen reflecteren al schrijvend over hoe kinderen oorlog ervaren.
Individuele reflectie over de film en kolonisatie, in een diepgaande schrijfopdracht.
De leerlingen interviewen elkaar en komen te weten hoe verschillend ze zijn van elkaar.
De leerlingen schrijven in duo's een Kindertelefoon-dialoog.
Zitten je leerlingen met een probleem? Of is er iets dat ze willen vertellen aan de wereld? Laat hen zich uiten met een eigen raptekst.
De leerlingen schrijven een brief aan hun toekomstige zelf. Wat willen ze tegen zichzelf zeggen over verwachtingen en prestatiedruk?
Wie zijn de personages uit een fabel? Wat zijn hun problemen? En wat is de boodschap? Je leerlingen ontdekken het al tekenend.
Luchtige schrijfopdracht, waarin leerlingen personages de liefde laten verklaren.
Verbindende klasopdracht over verliefdheid.
Het is niet altijd makkelijk om over je gevoelens te praten. In deze opdracht oefenen je leerlingen welke manieren ze moeilijk of makkelijk vinden.
De hartsrubriek is een vaste waarde in kranten of tijdschriften. Je leerlingen geven andere jongeren advies.
Je leerlingen verzinnen wat er gebeurt na het einde van de film.
Je leerlingen schrijven een brief aan hun beste vriend.
Hoe zien je leerlingen zichzelf en hoe zien anderen hen? In deze opdracht oefenen ze wat zelfbeeld is en hoe dit verschilt van hoe anderen naar hen kijken
Je leerlingen gaan aan de slag om van de boodschap van de film een eigen slamgedicht te maken.
Schrijf een brief naar de moeder van Nick over zijn gevoelens.
Aan de hand van enkele vragen gaan je leerlingen op zoek naar de absolute waarheid volgens de Socratische twijfel.
Verzin een duivels verhaal om je vrienden te misleiden
Een schrijfopdracht over mentaal welzijn en het belang hier van.